Leave a comment

حركاتی برای تقویت آرنج

حركاتی برای تقویت آرنج

مفصل آرنج از مفاصل پركار بدن است كه در سمت داخل (قسمتی كه به بدن نزدیك‌تر است)‌ از اتصال استخوان بازو و زندزیرین تشكیل می‌شود. تاندون عضلات خم‌كننده انگشتان از یك طرف به همین ناحیه متصل شده است و همراه بافت استخوانی یك برآمدگی قابل لمس در سمت داخل آرنج ایجاد كرده است. گاهی اوقات این ناحیه دچار التهاب می‌شود كه با درد و تورم همراه است.

استفاده بیش از حد از عضلات خم‌كننده مچ و انگشتان، كه بیشتر در ورزش‌هایی چون گلف، پرتاب وزنه، نیزه یا در فعالیت‌های شغلی همچون نجارّی، تایپ‌ كردن یا کار زیاد با کارد آشپزخانه دیده می‌شود، می‌تواند زمینه این التهاب را فراهم كند. برای تقویت عضلات درگیر و تسریع بهبود پس از رفع التهاب، حركات زیر توصیه می‌شود. چنانچه با انجام این حرکات درد و التهاب برطرف نشود بیمار حتما باید از درمان فیزیوتراپی مشتمل بر الکتروتراپی، لیزر و در موارد مقاوم به درمان از شاک­ویو درمانی استفاده نماید تا دچار چسبندگی و درد مزمن در این ناحیه نشود. تمرینات شامل موارد زیر میباشد:
حركت اول: تا جایی كه می‌توانید مچ دست خود را در جهت جلو و عقب خم و راست كنید. این حركت را در 3 نوبت و در هر نوبت 10 بار تكرار كنید.
حركت دوم: آرنج خود را به اندازه 90 درجه خم كنید. حالا كف دست خود را به سمت بالا بچرخانید و 5 ثانیه صبر كنید. سپس به آهستگی كف دست خود را به سمت پایین بگردانید و 5 ثانیه نگه دارید. دقت داشته باشید كه در طول این تمرین آرنج شما 90 درجه و چسبیده به بدن باشد. این حركت را 3 نوبت و در هر نوبت 10 مرتبه انجام دهید.
حركت سوم: جسمی مانند قوطی یا چكش را در دست بگیرید، طوری كه كف دست شما رو به بالا باشد. حالا مچ خود را به سمت بالا خم كنید و سپس به آرامی به سمت پایین برگردانید. این حركت را نیز در 3 نوبت 10 تایی تكرار كنید. به مرور می‌توانید وزنه‌های سنگین‌تری را امتحان كنید.

حركاتی برای تقویت آرنج
حركاتی برای تقویت آرنج

برای تقویت این عضلات و تسریع بهبودی در صورت التهاب می‌توانید از حركات ورزشی زیر نیز استفاده كنید:
حركت اول: وزنه‌ای را در دست گرفته و سپس دست خود را از آرنج خم كنید و به شانه نزدیك نمایید. سپس مجددا وزنه را به آهستگی به جای اول برگردانید. می‌توانید به مرور وزنه‌های سنگین‌تری انتخاب كنید. این حركت را در 4 نوبت 10 تایی انجام دهید.
حركت دوم: یك چكش یا وزنه را در دست خود بگیرید و آرنج خود را به حالت قائمه دربیاورید. به آرامی ساعد خود را بچرخانید طوری كه كف دست شما كه در ابتدا رو به بالا بود، در انتهای حركت رو به پایین قرار گیرد. این حركت را 4 نوبت در روز و در هر نوبت 10 بار تكرار كنید.
حركت سوم:  جسم سبکی مانند قوطی یا چكش را در دست بگیرید. طوری كه كف دست شما رو به زمین باشد، حالا به آرامی مچ خود را رو به بالا خم كنید و سپس مجددا آن را به حالت اول برگردانید. این حركت را در 4 نوبت و در هر نوبت 10 بار تكرار كنید. می‌توانید به مرور بر وزن جسمی كه در دست می‌گیرید، بیفزایید.

حركاتی برای تقویت آرنج
حركاتی برای تقویت آرنج

نکته:این تمرینات به عنوان راهنما می­باشد. قبل از انجام تمرین میتوانید به طور رایگان با فیزیوتراپیست تیم های ملی مشورت نمائید. این نکته را در نظر داشته باشید که این تمرینات برای هر نوع بیماری قابل استفاده نبوده و حتی ممکن است آسیب زننده هم باشد. چنانچه با انجام این تمرینات درد و ناراحتی شما برطرف نشد میتوانید از تکنیک های جدید و پیشرفته فیزیوتراپی در درمان آختلالات آرنج در این مرکز بهره مند شوید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *